Kontroversi Satanic Verses, juga digelar Hal Rushdie, merupakan reaksi panas dan kadang-kadang ganas sesetengah orang Islam kepada penerbitan novel Salman Rushdie The Satanic Verses, yang mula-mula diterbitkan di United Kingdom pada tahun 1988. Ramai orang Islam menuduh Rushdie murtad atau kufur dan pada tahun 1989 Ayatollah Ruhollah Khomeini Iran mengeluarkan fatwa memerintahkan umat Islam untuk membunuh Rushdie. Banyak pembunuhan, percubaan pembunuhan dan pengeboman dari kemarahan umat Islam ke berkait daripada novel.[1]

Kerajaan Iran menyokong fatwa terhadap Rushdie sehingga 1998, apabila kerajaan Presiden Iran Mohammad Khatami berkata kerajaan tidak lagi menyokong pembunuhan Rushdie.[2]

Isu itu dikatakan telah memecah-belahkan "Muslim dari Barat sepanjang garis kerosakan budaya,"[3][4] dan mempunyai berbintik-Tompok nilai teras Barat kebebasan bersuara - bahawa tiada siapa yang harus dibunuh, atau menghadapi ancaman serius dibunuh, apa yang mereka katakan atau menulis "[5]—terhadap pandangan ramai umat Islam—bahawa tiada siapa yang harus bebas untuk "menghina dan memburuk-burukkan orang Islam" dengan mencaci "penghormatan kepada Nabi Muhammad".[6]

Lihat juga

  • Penapisan di Asia Selatan
  • Kebebasan bersuara
  • Kebebasan bersuara lawan penghujatan
  • Submission – filem pendek mengenai penganiayaan wanita dalam Islam
  • Kes patung teddy Sudan
  • Richard Webster (pengarang)
  • International Guerillas, sebuah filem aksi Pakistan menggambarkan Salman Rushdie sebagai penjahat utama
    1. ^ Jessica Jacobson. Islam in transition: religion and identity among British Pakistani youth. 1998, page 34
    2. ^ Crossette, Barbara (25 September 1998). "Iran Drops Rushdie Death Threat, And Britain Renews Teheran Ties". The New York Times.
    3. ^ Pipes, 1990, p.133
    4. ^ From Fatwa to Jihad: The Rushdie Affair and Its Aftermath By Kenan Malik, introduction, no page numbers
    5. ^ Timothy Garton Ash. "No ifs and no buts". Books.guardian.co.uk. Dicapai pada 27 Januari 2012.
    6. ^ "Pakistan blasts Rushdie honour". Al Jazeera. Dicapai pada 27 Januari 2012.

    Rujukan